سئو چیست؟ تعریف سئو از نگاه 40 متخصص بین المللی

سئو مخفف عبارت بهینه‌سازی موتور جستجو است (Search Engine Optimization). سه کلمه کوچک که می‌‎تواند برای دارندگان کسب و کار های اینترنتی همزمان دو حس اضطراب و امید به پیشرفت کار را ایجاد کند. تا اسم سئو به میان می‌آید، معمولاً چند مفهوم در ذهن ما مرور می‌شود: گرفتن رتبه اول از گوگل بالا رفتن ترافیک سایت سود!

اما بیشتر تازه کارها، سفر سئو خود را پیش از آنکه شروع کنند پایان می‌دهند. دلیلش هم مفاهیمی است که برای آنها گنگ و پیچیده است! به عنوان مثال:
سئو کلاه سفید و سیاه دیگه چیه؟
بررسی سایت یعنی چی؟
بک لینک؟
رتبه‌بندی URL و دشواری کلمات کلیدی؟
برای بسیاری از بازاریاب‌ های فصلی یا seasoned marketers، پیش رفتن پا به پای صنعتی که با سرعت وحشتناکی در حرکت است، واقعاً چالش برانگیز است. اگر الگوریتم جدید گوگل ترافیک ارگانیک من را رد کند چه؟ تاکتیک‌هایی که من برای سایتم دارم در سه سال آینده نیز کاربرد دارند؟ تمرکز اصلی من روی چه مسئله‌ای باید باشد؟
حال واقعا سئو چیست؟ آیا ارزش صرف این همه هزینه، انرژی و وقت را دارد؟

بیایید از کارشناسان این زمینه بپرسیم. ????

بعد از اینکه بیش از 40 پاسخ را در کنار هم قرار دادیم، متوجه شدیم که همه‌ی آنها را می‌توان در 3 گروه دسته بندی کرد: تمرکز روی وب سایت یا موتور جستجو تمرکز روی نیاز‌های کاربر تمرکز روی استراتژی‌های بزرگ

حال به توضیح هر یک می پردازیم. 1. سئو، بهینه‌ سازی وب‌ سایت‌ها برای موتور‌های جستجو ‌

تقریباً 30 سال از زمان راه اندازی اولین موتور جستجو می‌گذرد، اما بسیاری از عوامل موثر در رتبه بندی سایت ها هنوز هم بر اساس الگوریتم‌های قدیمی سئو انجام می شوند. به همین خاطر بود که عبارت “بهینه‌سازی موتور‌های جستجو” پدید آمد. همه این تعاریف سئو، روند بهینه‌سازی وب سایت‌ها که منطبق با الگوریتم‌های موتور جستجو هستند و همه برای گرفتن رنک بالا تلاش می‌کنند را در بر می‌گیرند.

حال نقل قول‌هایی از کارشناسان درباره سئو می‌خوانیم:

Barry Schwartz، مدیرعامل RustyBrick:

سئو در واقع روند دریافت محتوا برای خزیدن، فهرست شدن و کسب رتبه بالا از گوگل و سایر موتور‌های جستجو است.

Cyrus Shepard، موسس Zyppy SEO:

سئو به معنای قرار گرفتن وب‌سایت‌ها در دیدرس هر چه بیشتر کاربران در موتورهای جستجو است. بعد از تمرین‌های زیاد، آزمون و خطا و سعی و کوشش مستمر، تلاش هایتان به ثمر خواهد نشست.

Rhea Drysdale، مدیر اجرایی Outspoken Media:

سئو به عمل بهینه‌سازی اطلاعات برای بیشتر دیده شدن در موتور‌های جستجو گفته می‌شود. و این محدود به یک موتور جستجو، یک محتوا و یا حتی یک وب‌سایت خاص نمی‌شود. اگر فرد “الف” اطلاعاتی را در اینترنت سرچ کند و فرد “ب” بخواهد همان اطلاعات را برای آن سرچ نشان دهد، اینجاست که سئو وارد عمل می‌شود و به فرد “ب” کمک می‌کند تا اطلاعات خود را به دست فرد “الف” برساند. سئو تعاریف متعدد و گسترده‌ای دارد اما به زبان ساده می‌توان گفت: ما در سئو موضوعاتی را که افراد جستجو می‌کنند شناسایی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم آنها را به اطلاعات مورد نظرشان برسانیم.

Carl Hendy، مشاور Ecommerce و سئو در carlhendy.com:

اگر سئو را به ساده‌ترین شکل تعریف کنیم، معنای آن چنین می‌شود: سئو کار را برای موتورهای جستجو آسان می‌کند. به این معنا که موتورهای جستجو در پیدا کردن وب‌سایت‌ها، درک کردن محتوا و رتبه‌بندی آنها بر اساس میزان محبوبیت و مرتبط بودنشان کارشان راحت‌تر می‌شود. این کار از طریق مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل تغییرات فنی، محتوای وب‌سایت‌ها، PR، تجربه کاربری و فراهم کردن خدمات مناسب انجام می‌شود.

Ross Hudgens، موسس و مدیرعامل Siege Media:

سئو یعنی بهینه کردن موتور‌های جستجو. در واقع به معنای همان بهینه کردن وب‌سایت‌ها برای گرفتن رتبه‌های برتر در موتور جستجو است. برای این کار دو فاکتور مهم وجود دارد: محتوا و لینک‌ها. محتوا باید جامع و مناسب باشد و بتواند انتظارات کاربر را در مورد موضوعی خاص برآورده کند. در نتیجه احتمال بیشتری وجود دارد که سایت‌های مختلفی، به‌خاطر این محتوای کامل، به شما لینک دهند و دامنه اعتبار شما افزایش یابد. سپس اعتبار بالای وب‌سایتتان به موتور جستجو ثابت شده، رتبه برتری کسب می‌کنید و در نهایت پوزیشن بالاتری در صفحه‌ی نتایج از آنتان می‌شود. البته ما از این دو فاکتور برای سطوح پایه استفاده می‌کنیم. در سطوح پیشرفته‌تر ما بر اساس بیش از 200 فاکتور رتبه بندی که برای گوگل مهم هستند وب‌سایت‌ها را بهینه‌سازی می‌کنیم. اما اگر شما تنها روی دو تا از این فاکتور ها به خوبی کار کنید، کارتان حرف نخواهد داشت!

Brian Dean، موسس Backlinko:

نامش (SEO) گویای همه چیز است. سئو یعنی بهینه کردن وب‌سایتتان برای موتورهای جستجو.

اما سئو با مفاهیم بیشتری از این سه کلمه سروکار دارد. برای مثال:

اگر شما یک محتوای بی‌عیب و نقص بنویسید، افراد بیشتری به سایتتان لینک می‌دهند که باعث می‌شود رنک سایت به شدت افزایش یابد. خب، حال سؤال این است: سئو یعنی محتوا؟ اساساً خیر. اما محتوا یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین بخش‌های آن است. مثالی دیگر می‌زنم:

فرض کنیم UX یا همان تجربه‌ی کاربری وب‌سایت شما افتضاح است. یعنی خیلی احتمال دارد کاربران وب‌سایت شما را بعد از آنکه وارد شدند ترک کنند. الگوریتم RankBrain گوگل این موارد را بررسی می‌کند و به وب‌سایتتان رنک پایینی می‌دهد. خب، پس آیا سئو یعنی تجربه کاربری؟ خیر. اما اگر رنک بالا می‌خواهید، این فاکتور برایتان خیلی واجب است. یک مثال دیگر:

تصور کنید تمام تلاشتان ساختن یک برند معتبر است. صرفاً به سبب همین برند معتبر، خیلی از وب‌سایت‌های معتبر خبری در صفحات خود به شما لینک خواهند داد و عده‌ی زیادی از مردم نام برند شما را در گوگل سرچ خواهند کرد. همین دو مورد برای کمک به سئوی سایت شما کافی است. پس حالا می‌توانیم بگوییم سئو یعنی داشتن برند؟ باز هم خیر! اما داشتن برند امتیاز زیادی برای شما محسوب می‌شود .

مخلص کلام:

سئو یعنی هر چیزی که به شما کمک کند تا وب‌سایتتان را طوری بهینه‌سازی کنید که رنک بالایی از گوگل کسب کند، که شامل موارد سنتی‌تری مانند سئوی داخلی می‌شود. اما برای رتبه گرفتن از گوگل در طی سال‌های اخیر، موارد دیگری مانند برند، تجربه کاربری، طراحی، محتوا و مهارت‌های نوشتاری نیز اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند.

سئو همه چیز در مورد بهینه‌سازی سایت شما را در بر می‌گیرد. که این شامل عملکرد منظم کارهایی مانند: Keyword research On‐page SEO Link building Technical SEO

می‌شود.

Eli Schwartz، مدیر SEO & Growth SurveyMonkey:

سئو یعنی کمک کردن به موتورهای جستجو در پیدا کردن محتوایی در وب‌سایت شما که مرتبط با موضوعی است که کاربر سرچ می‌کند.

Chris Makara, استراتژیست دیجیتالی در chrismakara.com:

از نظر من، سئو به معنای بهینه کردن وب‌سایت و محتوا و همچنین افزایش آگاهی کاربران درباره محتوا از طریق لینک ها است.

Matthew Woodward، بازاریاب اینترنتی و سئو در matthewwoodward.co.uk:

چه خوشتان بیاید چه نیاید، سئو تفاوت بین وب‌سایت‌های موفق که دارای رنک بالا، هزاران بازدید کننده و اعتبار فراوان و وب‌سایت‌هایی است که رنک پایین دارند و ماهانه تعداد بازدید کنندگانش نهایتا به چند صد نفر می‌رسد. اما سئو دقیقا چیست؟ بهینه کردن وب‌سایت‌ها برای گرفتن رنک بالا است که موجب افزایش ترافیک آن وب‌سایت می‌شود. هر چقدر برای سئوی وب‌سایتتان زحمت بکشید، رنک بالاتری می گیرید و ترافیک بیشتری هم نصیب سایتتان می‌شود. و این هم به معنای درآمد بیشتر برای شما است. اما از کجا می‌توانید شروع کنید؟

خب، اول از همه باید یک حسابرسی (Audit) کامل بر روی سئوی سایت خود انجام دهید. چطوری؟ می‌توانید از ابزار حسابرسی سایت Ahrefs استفاده کنید تا تمام و کمال این کار را برایتان انجام دهد. با این کار نه تنها سئوی سایتتان بهبود پیدا می‌کند، بلکه خودتان هم قدم به قدم اصول سئو را یاد می‌گیرید.

Mats Tolander، مدیر بهینه سازی تکنیکال موتور جستجو در Perficient:

سئو یعنی سازمان دهی کردن وب‌سایت و محتوا به گونه‌ای که موتور جستجو بتواند آن را بررسی کند، بخواند و فهرست کند و رتبه‌ی درستی به آن بدهد. هدف از این کار رساندن اطلاعاتتان به دست کسی است که به دنبال آن می‌گردد. مثلا اگر شما بیزنس فروش کفش دارید، احتمالش خیلی کم است که وب‌سایتان برای کسی که به دنبال قوانین منطقه بندی شهرشان می‌گردد، نمایش داده شود.

این مقاله رو از دست ندید :   چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟ اصول و قوانین تحقیق کلمه کلیدی

سئو یعنی درک تفاوت‌های امکانات SERP گوگل یا همان صفحه‌ی نتایج موتور جستجو می‌باشد. از بین این امکانات می‌توان به گراف دانش، اسنیپت‌های برجسته، نقشه و … اشاره کرد. علاوه بر درک این تفاوت ها، طراحی کردن وب‌سایتتان به طوری که شامل این امکانات شوند و در صفحه‌ی نتایج برای موضوعات مرتبط نمایش داده شوند نیز از دیگر تعاریف سئو است.

یک متخصص سئو می‌تواند یک طراح وب‌سایت باشد، یعنی تمامی کارهای یک وب‌سایت بر روی دوشش باشد، و یا می‌تواند یک فردی باشد که تنها روی یک قسمت سایت تمرکز می‌کند. مانند شخصی که فقط روی یک بخش از کارهای مربوط به بهینه‌سازی وب‌سایت کار می‌کند. همانطور که می‌دانید سئو شاخه‌های مختلف و متعدی دارد اما این به معنای آن نمی‌باشد که یک متخصص سئوی خوب ملزم است در همه‌ی این شاخه‌ها مهارت داشته باشد. همان طور که یک بازاریاب موفق لازم نیست که یک نویسنده تبلیغاتی و یا یک مدیر خوب باشد. کار یک متخصص سئو این است که به افرادی که در زمینه‌های مختلف سئو فعالیت دارند کمک کند که بتوانند، مستقیم یا غیر مستقیم، بازده نتایج ارگانیک را بالا ببرند. همینطور بخشی از کار آنها نظارت بر شرایط و محدودیت‌هایی است که آنها در آن مشغول به کارند که می‌تواند بر اثر بخشی سئو تاثیر بگذارد.

Sean Si، موسس و مدیر عامل SEO Hacker:

سئو گسترده‌تر از آن است که بخواهیم به همه جوانب آن بپردازیم. به عنوان مثال، اگر کلمه‌ی “سئو” را در اینترنت سرچ کنید، با نتایج بی‌شماری از منابع مختلف مواجه می‌شوید. به زبان ساده، سئو یعنی هدایت موتورهای جستجو به قرار دادن وب‌سایتتان در صفحه اول نتایج. همچنین اگر محتوای وب‌سایتتان جامع و به روز باشد و اعتبار دامنه نیز بالا باشد، سئو به شما کمک می‌کند تا از سایر وب‌سایت‌ها که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند پیشی بگیرید.

David Naylor، مدیر Bronco:

من سئو را اینگونه تعریف میکنم: اطمینان از اینکه یک وب‌سایت در چشم موتور جستجو از لحاظ فنی درست و مناسب به نظر بیاید. بنابراین تمامی مسائل فنی مانند Server Headers، سرعت (تنظیمات کش و AMP اگر لازم بود)، هم‌پوشانی کلمات کلیدی، لینک های کانونیکال، کدهای HTML و معماری سایت بررسی می‌شوند.

Ryan Stewart، شریک theblueprint.training:

برای من سئو به معنای گرفتن ترافیک ارگانیک از موتور جستجو می‌باشد که معمولا منجر به گرفتن رنک بالا از گوگل می‌شود. اما برای برخی از بیزینس‌ها هیچگاه امکان گرفتن رتبه برتر از گوگل فراهم نمی‌شود. مسئله این است که طی چند سال اخیر، الگوریتم‌های گوگل پیچیده‌تر شده‌اند و برخی از وب‌سایت‌ها هرگز موفق به گرفتن رنک بالا برای کلمات کلیدی معینی نمی‌شوند. البته این موضوع چیزی از صلاحیت وب‌سایت شما برای گرفتن این رتبه کم نمی‌کند. شما همچنان می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اسلایدشر و وب‌سایت‌های Guest Posting، که با لینک دادن به وب‌سایت‌های مختلف بازدید و اعتبار سایت خود را افزایش می‌دهند، سیلی از بازدیدها را روانه وب‌سایتتان کنید.

Ross Tavendale، مدیر عامل Type A Media:

هر کار مربوط به بهینه‌سازی کردن را که به کاربران کمک می‌کند پاسخ سؤال خود را از موتورهای جستجو بگیرند، سئو می‌نامند. حال این پاسخ می‌تواند یک محصول، اطلاعاتی درباره یک موضوع، سرگرمی و یا اصلا موارد شخصی مانند دستور عمل رژیم‌های لاغری باشد. تکنولوژی همواره در صدد نیرومند سازی جستجوها و حرکت رو به جلو است. با این حال، سئو همچنان از معیار EAT استفاده می‌کند و محتوایی را برای کاربران فراهم می‌کند که دارای تخصص، اعتبار و اطمینان ثابت شده‌ای باشند (EAT مخفف سه کلمه Expertise ،Authoritativeness و Trustworthiness می‌باشد)، بنابراین موتورهای جستجو این محتوا را بهترین پاسخ برای سرچ کاربر در نظر می‌گیرند. و این به معنای آن است که انتظار می‌رود همان سرچ، متناسب با فردی که این جستجو را انجام می‌دهد و یا شرایطی که این جستجو در آن انجام می‌شود، صفحه نتایج (SERP) متفاوتی داشته باشد. به‌عنوان متخصص، کار ما این است که ابتدا نگاهی جامع و کلی به محتوا و وب‌سایت‌ها بی‌اندازیم تا بتوانیم ابتدا محتوا را از لحاظ رعایت کردن موارد اولیه‌ای که برای گوگل مهم است، بررسی کنیم. سپس دقیق‌تر شویم و باقی موارد مانند تولید محتوا و لینک سازی را بررسی کنیم تا بتوانیم تخصص، اعتبار و اطمینان محتوا را ثابت کنیم. 2. سئو، تطبیق محتوا با نیاز و انتظارات کاربران

هر از گاهی، ممکن است از کسی بشنوید “سئو مرده است.” (یعنی دیگر کار نمی‌کند). اما مسئله این است که چون الگوریتم‌های سئو همواره و به سرعت در مسیر تغییر و به‌ روز رسانی شدن هستند، ممکن است کسی از نسخه قدیمی آنها استفاده کند و چون تاثیری بر وب‌سایت خود نمی‌بینند اینطور فرض کند که سئو دیگر کاربردی ندارد.

ممکن است از خود بپرسید: حالا سئو در این مسیر به کجا پیش می‌رود؟

دو مورد مشترک در پاسخ‌هایی که به این سؤال داده شد توجه‌ها را به خود جلب کرد: تطابق محتوا با آنچه کاربر در پی آن است و در اولویت قرار دادن نیاز و خواسته کاربران.

بیایید نظرات متخصصان را در این باره بدانیم:

Glen Allsop، موسس و مدیرعامل Detailed:

اگر بخواهم تعریف جالبی از سئو را بیان کنم می‌گویم: بخشی از سئو مهندسی معکوس الگوریتم ها است و بخشی دیگر مهندسی معکوس طبیعت انسان. یعنی شما با استفاده از اصول و منطق، کاری را که فکر می‌کنی لازم است انجام دهی و باقی را به دیتا بسپاری تا ایرادهایت را به وقتش تصحیح کند. مسلما این تعریفی نیست که بخواهم به کسی درمورد سئو ارائه دهم اما چیزی است که مرا در مورد این صنعت هیجان زده می‌کند.

Patrick Hathaway، مدیر URL Profiler:

سئو هنر و علم برقراری ارتباط بین مردم و محتوای وب‌سایت به واسطه موتورهای جستجو است. چند عامل همزمان با هم می‌توانند یک سئوی خوب را محقق کنند: درک عمیق از چیزی که کاربران در اینترنت به دنبال آن می‌گردند، رساندن این اطلاعات به دست آنها به بهترین نحو و ایجاد ساختاری که موتورهای جستجو بتوانند تشخیص دهند که این اطلاعات برای کاربرانشان مناسب است. وب‌سایت‌هایی که در سئو حرفی برای گفتن دارند در سه زمینه قوی هستند: مخاطبان، محتوا، تکنولوژی.

Julie Joyce، دارنده Link Fish Media:

من می‌گویم سئو هر چیزی است که سایت شما را برای موتورهای جستجو و کاربران بهتر می‌کند. منظورم از کاربران همه افراد نیستند. بلکه با وجود معقوله‌ای به نام لینک سازی، منظور من افرادی هستند که بر روی لینک‌هایی که من ساخته‌ام کلیک می‌کنند. ما می‌خواهیم رنک بالای گوگل را ازآن خود کنیم، ترافیک بالا بگیریم و وب‌سایتمان برای بیشتر مردم مفید واقع شود.

Kevin Indig، منتور SEO Lead & Startup در kevin-indig.com:

به این سؤال “سئو چیست” دو جواب می‌توانم بدهم. اولی بسیار ساده است، سئو مخفف بهینه‌سازی موتورهای جستجو، هنر و علم بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای گرفتن ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو است. پاسخ دومم اما ساده نیست چون تعریف سئو فرق کرده است.
سئو دیگر نه تنها به معنی بهینه‌سازی برای کاربران، بلکه به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نیز می‌باشد. سئو باید طیف وسیعی از قوانین و مقررات، از جمله بهینه‌سازی فنی محتوا، محتوای بازاریابی، تجربه کاربری، و رده بندی محتوا‌ها را در بر داشته باشد. از همه مهمتر، ترافیک ارگانیک نباید تنها از گوگل بدست آید. بلکه باید از پلتفرم‌های دیگر مانند یوتیوب، آپارات، اینستاگرام و… نیز استفاده شود. با این تعاریف می توان نتیجه گرفت که سئو یعنی بهینه‌ سازی سیستماتیک وب‌ سایت‌ ها و محتوا‌ها برای افراد و همینطور ربات‌های موتورهای جستجو به منظور دریافت ترافیک ارگانیک از گوگل و سایر پلتفرم‌ها.

Jason Barnard مشاور Search Marketing در Kalicube.pro:

سئو به سرعت در حال تبدیل شدن به AEO (به انگلیسی: Answer Engine Optimization) است. هنر و علم ارائه بهترین و مرتبط ترین پاسخ به سرچ کاربران.

Matthew Barby، مدیر Acquisition Hubspot:

این مقاله رو از دست ندید :   سئو چیست؟ و چه اهمیت و کاربردی در بازار آنلاین دارد؟

سئو پروسه‌ی گشتن به دنبال محتوایی است که بهترین پاسخ را به نیاز کاربر می‌دهد. این جستجو می‌تواند در اکوسیستم جستجوهای وسیعی انجام شود که اغلب نیز همین اتفاق می‌افتد.

Ryan Jones, مدیر SEO در ryanmjones.com:

تعریف سئو ساده است. یعنی اینکه درک کنیم کاربرانتان به دنبال چه چیزی هستند و کمکشان کنیم آن چیز را که می‌خواهند بدست آوردند، طوریکه هم کاربر و هم موتورهای جستجو راضی باشند!

Alan Bleiweiss، مشاور SEO در alanbleiweiss.com:

سئو فرایند هماهنگ کردن محتوای سایت و تجربه کاربری با نیازهای کاربران است. با توجه به اینکه موتورهای جستجو مانند یک کاربر تلقی می‌شوند، و اختلالات فنی و اشکال در فهم یک موضوع نیز برای آنها وجود دارد، این دیگر بر عهده سئو است که این مشکلات را برطرف کند. هر چقدر موانع و اختلالات بیشتری برای یک سایت وجود داشته باشد، احتمال اینکه در سه مرحله خزش، فهرست‌بندی و رتبه‌بندی مشکلی در رساندن پیامی که دارنده وب‌سایت سعی دارد به کاربران نشان دهند، پیش آید زیاد است.

Aaron Agius، مدیرعامل و بنیانگذار Louder.Online:

سئو نتیجه یک بیزینس موفق است که بر روی آموزش و یا سرگرم کردن مخاطبانش به واسطه داشتن محتوای خوب و با ارزش سرمایه گزاری می‌کند. و گوگل این مسئله را از طریق ساختار فنی وب‌سایت، محتوای ارزشمند و جامع و همچنین سایر وب‌سایت‌های با کیفیتی که به محتوای درون سایت شما لینک داده اند، تشخیص می‌دهد.

Eric Enge، مدیر کل Perficient:

در تعریف سنتی، سئو به معنی گرفتن ترافیک بالا از موتورهای جستجو است و این به معنی گرفتن ترافیک از طریق سرچ در کادر جستجو در مرورگر ها می‌باشد. در این مواقع الگوریتم‌های سنتی مانند کلمه کلیدی، کیفیت محتوا و لینک سازی اجرا می‌شوند. با این حال، بهتر است امروزه با دید وسیع تری به سئو بنگریم. به طور مثال گرفتن ترافیک از طریق Google Assistant نیز یکی از راه‌های بهبود سئو محسوب می‌شود. برای اینکه تعریف بهتری از سئو ارائه بدهیم، می‌توانیم بگوییم که سئو عمل گرفتن بازدید و یا ترافیک در مقابل دادن پاسخ به خواسته کاربران است. فرقی هم نمی‌کند که این خواسته در کجا (چه پلتفرمی) و چه زمان مطرح شده باشد.

AJ Ghergich، موسس Ghergich & Co:

سئو تلاش می‌کند تا محتوای خود را با سرچ کاربر در هر دستگاه و پلتفرمی تطبیق دهد.

Andy Drinkwater، مشاور SEO در IQSEO:

سئو دیگر در سئوی داخلی وب‌سایت و یا اضافه کردن بک لینک‌ها (هرچند که همچنان از فاکتور های مهم در سئو بشمار میروند) خلاصه نمی‌شود. امروزه سئو به معنی این است که کاربران تجربه خوشایندی از وب‌سایت شما داشته باشند. هنگامی که کاربری وارد سایت می‌شود و عملی مانند خرید از وب‌سایت انجام می‌دهد، در واقع وب‌سایتتان خواسته های گوگل را که همان برطرف کردن نیازهای کاربران است عملی کرده است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که گوگل در توضیحات الگوریتم‌های خود همیشه از تجربه کاربری یاد می‌کند. بنابراین، دفعه بعد که خواستید متنی را در صفحه وب‌سایتتان اضافه کنید و در SERP در جایگاه بالایی قرار گیرید، ابتدا به این فکر کنید که تجربه کاربرانتان از آن متن هنگامیکه با آن روبرو می‌شوند چه خواهد بود.

Andrew Cock‐Starkey مشاور SEO در Optimisey:

سئو هم هنر است و هم علم. با کمک آن می‌توانید با سؤال هایی که مشتریانتان دارند آشنا شوید. همچنین می‌توانید تشخیص دهید که چگونه به این سوالات پاسخ دهید و چطور مطمئن شوید که وقتی مشتریان سؤالی از موتور جستجو می‌پرسند، با وب‌سایت شما در صفحه نتایج مواجه می‌شوند و ترافیک زیادی را برای وب‌سایتتان ایجاد می‌کنند.

Jan‐Willem Bobbink، مشاور Freelance SEO در 11-internet.nl:

سئو چیست؟ برای من سئو یعنی اطمینان از گرفتن ترافیک ارگانیک برای یک دامنه خاص. برای هر نوع سرچی (متنی، تصویری و یا از طریق صدا) وب‌سایت‌ها برای فراهم کردن بهترین تجربه هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو به چالش می‌پردازند. این در موقعیت های مختلف می‌تواند متفاوت باشد و همین است که سئو را چالش برانگیز می‌کند. برخی دامنه‌ها نیاز به یک محتوای خوب دارند و برای برخی لینک مهم است. برخی از دامنه‌ها هم هستند که از رقیبان خود خیلی عقب‌ترند.

Martin Woods، بنیانگذار و مشاور SEO در SALT.agency:

سئو چیست؟

به نظر من سئو به فردی مربوط می‌شود که فهمی درست از سنگ تمام گذاشتن در کاری که به او واگذار شده است دارد. حال این کار می‌تواند هرچیزی مربوط به نتایج ارگانیک در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باشد.

در نهایت سئو یعنی:

دانش + تجربه + به کار گیری دانش + تردستی+ ساختن با مشکلات و موانع کار = سئو 3. سئو به عنوان یک استراتژی

یک لحظه!

خب این خوب است که معنی سئو را در لغت متوجه شوید. اما واقعا سئو در عمل چطور کار می‌کند؟ چطور می‌توانید آن را در استراتژی بیزینس و بازاریابی خود به کار گیرید؟ و یا اصلا چرا انقدر اهمیت دارد که شما این ها را بدانید؟

آخرین موضوعی که پاسخ‌های متخصصان را بررسی می‌کنیم: تعریف سئو در ارتباط با اهداف بیزینسی است.

این خود گویای این مسئله است که این روزها چقدر سئو و توسعه‌ی یک بیزینس رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

سئو به معنای بهینه‌سازی و ارتقای وب‌سایتتان برای گرفتن بازدید در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو است. هدف نهایی گرفتن سبقت از سایر وب‌سایت‌ها، ترافیک ارگانیک و جذب مشتریان است. در موارد نادری هم از سئو می‌توان برای مدیریت سابقه وب‌سایت استفاده کرد (از بین بردن نتایج منفی و جایگرینی آنها با نتایج مثبت).

Nathan Gotch، موسس Gotch SEO:

اگرچه سئو هرینه زیادی (مالی و زمانی) از شما میبرد اما این بهترین راه جذب مشتری و حتی ارزانترین راه در مدت زمان طولانی است.

Marie Haynes، دارنده Marie Haynes Consulting:

شما می‌توانید “سئو” و یا هر اسم دیگری روی آن بگذارید، در هر صورت هدف اصلی کار ما درست کردن و اصلاح کردن وب‌سایت‌ها است. به این منظور که برای موتورهای جستجو و کاربران مفید باشند. ما به دارندگان وب‌سایت‌ها تغییراتی را در وب‌سایتشان توصیه می‌کنیم که منجر به جذب مشتریان و در نتیجه کسب سود بیشتری می‌شود. این تغییرات شامل این موارد می‌شوند: تغییرات فنی برای کمک به موتور‌های جستجو برای بهتر خزیدن یا درک محتوا سایت تغییراتی در محتوا به طوری که سایت شما مفیدترین در زمینه خود برای کاربران باشد تغییراتی در رابطه با دستورالعمل های سنجش کیفیت گوگل مانند بهبود نحوه بکارگیری E-A-T در محتوا، مطمئن شدن از این که تبلیغات برای کاربران اذیت کننده نیستند و حذف هر گونه مشکلی که باعث سلب اعتماد کاربر از وب سایت شما می‌شود.

سئو همیشه در حال تغییر است. اما اگر نظر مرا بخواهید، مادامی که وب‌سایت‌ها وجود دارند، نیاز مبرم به سئو نیز وجود خواهد داشت.

Gregory Elfrink، مدیر محتوای Empire Flippers:

سئو یک نوع بازاریابی است که از جستجوی ارگانیک گوگل استفاده می‌کند. وقتی محتوایی را که برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه شده است بنویسید، پس از آن که کاربری این کلمه کلیدی را جستجو کند، گوگل وب‌سایت شما را در صفحه اول نتایج نشان می‌دهد. هرچند که سئو محدود به این تعاریف نمی‌شود، اما می‌توان آن را در چند عبارت خلاصه کرد: محتوای با کیفیت با سئوی داخلی مناسب و بک لینک‌ها. خوبی سئو این است که اگر وب‌سایتتان موفق به گرفتن رتبه بالا از گوگل شد، اغلب برای مدت زیادی همان جا می ماند و می‌تواند از امتیازاتی که بخاطر ترافیک های زیاد و رایگان نصیبش می‌شود لذت ببرد!
در این مرحله دیگر خیالتان راحت باشد و می‌توانید برای مدتی فکرتان را از گرفتن رنک، تولید محتوا، لینک سازی و کارهای مربوط به سئو رها کنید. این در حالی است که اگر با نتایج پولی (تبلیغاتی) به آن جایگاه میرسیدید مجبور بودید هر روز موقعیت وب‌سایتتان را در SERP چک و کنترل کنید. ترافیک ارگانیک نیز بیشتر باعث جذب مشتری می‌شود. با این حال در برخی وب‌سایت‌ها تمرکز اصلی سئو بر روی ایجاد ترافیک می‌باشد و باعث می‌شود تا باقی بخش های بازاریابی نادیده گرفته شود. فراموش نکنید که شما همچنان باید برای تولید یک محتوای ارزشمند و جذاب وقت و انرژی صرف کنید تا با ایجاد ترافیک زیاد، یک بازدیدکننده معمولی را به یک خریدار تبدیل کنید.

این مقاله رو از دست ندید :   کامنت مورد نظر خود را در اینستاگرام پین کنید

Anthony D Nelson، مدیر SEO در Khan Academ:

سئو روند یافتن فرصت‌هایی برای دستیابی به مخاطبان هدفتان است. این دستیابی از طریق جستجو و سپس اجرای یک استراتژی برای افزایش بازدید وب‌سایتتان میسر می‌شود.

Brian Carter، مدیر The Carter Group:

سئو به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است؛ عمل بهینه‌سازی حضور دیجیتالی خود برای یافتن قابلیت دیده شدن از طریق موتور‌های جستجو. هنگامیکه کاربری در اینترنت به دنبال وب‌سایت شما و یا اطلاعاتی گه در وب‌سایت ارائه می‌دهید میگردد، چقدر از موتور جستجو رنک میگیرید؟ چگونه می‌توانید رنک بالاتری دریافت کنید؟
نه تنها گوگل، بلکه یوتیوب، دومین موتور جستجوی بزرگ، نیز نقش مهمی در رنک بالای وب‌سایت شما دارد! ممکن است شگفت زده شده باشید. اما دیگر فعالیت هایی که در این زمینه انجام می‌شود می‌تواند شما را شگفت زده‌تر کند! نه تنها وبلاگ نویسی بلکه شبکه سازی و درست کردن پادکست و حتی شرکت در رویدادها، می‌تواند به شما کمک کند لینک‌های وب‌سایتی بیشتری برای محتوای خود دریافت کنید، که گوگل آن را تصدیقی بر اعتبار وب‌سایت شما میپندارد. سئو به عنوان بخش ارگانیک (غیر تبلیغی) در جستجوها مشاهده می‌شود.
دو نوع اصلی بازاریابی دیجیتال وجود دارد: جستجو شبکه های اجتماعی.

در بخش جستجو، دو نوع عمده بازاریابی وجود دارد: سئو و تبلیغات مانند Google Ads (که برخی آن را “بازاریابی جستجو” نامیده اند، که البته کمی گیج کننده بنظر می آید). کارهای سئو شامل بسیاری از فعالیت های فنی مهندسی مانند redirects ها و فایل های htaccess است که نیاز به دانش HTML و تکنولوژی وب سرور دارد.
برای دستیابی به قابلیت دیده شدن و موفقیت در سئو، شما نیاز به متخصصان، بازاریابان، شبکه سازان، فروشندگان و غیره دارید. خریدن نتایج پولی کارتان را سریع تر راه می‌اندازد. درحالیکه سئو دیرتر اما سود بیشتری را در مدت زمان طولانی تر برایتان به ارمغان می‌آورد. تمامی کمپانی‌های بزرگ باید روی سئو سایتشان کار کنند، تبلیغات انجام دهند و در شبکه های اجتماعی نیز فعال باشند.

Ruth Burr Reedy، مدیر Strategy Upbuild:

هر گاه بخواهم سئو را برای افرادی که با آن آشنایی ندارند توضیح دهم، چنین می‌گویم: من تغییراتی در وب‌سایت بیزینس‌ها و بازاریابی ها ایجاد میکنم تا به آن ها کمک کنم که اگر کاربری در موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال محصول و خدماتی خاصی می‌گردد، آن وب‌سایت‌ها برای آن کاربر نمایش داده شود.
حال اگر بخواهم تعریف جامع تری ارائه دهم، به نظرم سئو یعنی راه‌اندازی یک بیزینس آنلاین و استفاده از سرچ‌های ارگانیک به عنوان کانال‌های ارتباطی با مشتریان. با این کار می‌توان فهمید که مردم چطور از موتورهای جستجو استفاده میکنند تا برای خرید محصولات و استفاده از خدمات مشتری وب‌سایتتان تصمیم بگیرند. و همچنین این که موتورهای جستجو چگونه تشخیص می‌دهند که اطلاعات یک وب‌سایت برای سرچ کاربر مناسب است یا خیر. اگر از دید فنی به آن بنگریم، می‌توان این نتیجه را گرفت که سئو یعنی آسان کردن کار یافتن، خزش و فهمیدن محتوای یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو.
اما از دید کسب و کار، سئو یعنی به کارگیری هر آنچه درباره مشتری هایمان فهمیدیم در جهت اینکه مطمئن شویم وب‌سایتمان دارد برای آنها خوب کار می‌کند. اگر همه چیز خوب پیش رود، سئو نه تنها می‌تواند یک ارگانیک سرچ را به یک کانال بازاریابی قدرتمند تبدیل کند، بلکه می‌تواند وسیله‌ای برای رشد و پیشرفت خدمات به مشتری‌ها شود.

Bill Sebald، از مدیران Greenlane Search Marketing:

سئو در ابتدا تنها یک کانال فنی و تاکتیکی بود که دیده شدن وب‌سایت‌ها را در نتایج جستجو اداره کند. اما با افزایش محبوبیت آن در میان وب‌سایت‌ها و بیزینس‌ها، بیشتر به نقش تاثیرگذار آن در بازاریابی دیجیتالی پی بردیم. سئو می‌تواند یک کانال بازاریابی دیجیتالی قدرتمند باشد که امکاناتی مانند شناخته شدن و گرفتن ترافیک را برای برند ها فراهم کند. نتایج بزرگ و سودمند در این سرمایه گزاری، تا زمانی که به آن متعحد باشید، تضمین شده است.

Jason Acidre، مدیر kaiserthesage.com:

سئو یعنی همان بازاریابی دیجیتالی. در طی سال های اخیر سئو آنقدر در این زمینه فعالیت داشته که الان تبدیل به یک مجموعه همه جانبه‌ی بازاریابی گشته است، چیزی خیلی بیشتر از بهینه‌سازی موتور جستجو. ده سال پیش استفاده از چند ترفند در وب‌سایت‌ها (مانند متادیتا و محتوا) و لینک سازی، برای رقابت با سایر وب‌سایت‌ها در گرفتن بیشترین بازدید کافی بود. اما این روزها برای اینکه در سئو پیشرفت کنید باید در بیزینس‌تان (نه فقط وب‌سایت) چند مورد را رعایت کنید: از لحاظ فنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشید (منظور بهبود سئوی فنی و عملکرد سایت است) بهترین تجربه ممکن را برای بازدید کنندگان به ارمغان آورید. (کیفیت بالای محتوا، مرتبط بودن، تجربه کاربری، جذب مشتری و باقی مسائل مربوط به این زمینه) برندتان در میان مردم اعتبار داشته باشد. بطوریکه مردم از آن به خوبی یاد کنند و در صفحات اجتماعی آدرس وب‌سایتتان را منتشر کنند. (که منجر به شناخته شدن، EAT، لینک سازی، PR دیجیتالی و خیلی چیز های دیگر می‌شود.) وب‌سایتتان داده محور باشد. این کار تاثیر زیادی در هدایت ترافیک های بیشتر به وب‌سایتتان می‌شود. (تجزیه و تحلیل، تحقیق کلمه کلیدی، پوشش دادن تمامی جوانب کلمه کلیدی و پیش بینی)

Aleyda Solis، مشاور بین المللی SEO و موسس Orainti:

سئو فرایندی است که دیده شدن جستجوی ارگانیک یک وب‌سایت را توسط مخاطب هدف خود افزایش می‌دهد و موجب افزایش ترافیک، جذب مشتری و در نهایت سود می‌شود.

Bartosz Góralewicz، بنیانگذار و رئیس SEO Elephate:

تعاریف ما از سئو همواره در حال تغییر کردن است. شش یا هفت سال پیش، سئو بیشتر به دریافت لینک‌ها و منتشر کردن آنها می پرداخت. آن زمان‌ها تعداد سئوهایی که بر روی جنبه‌های فنی چگونگی بهینه‌سازی یک وب سایت تمرکز داشتند بسیار کم بودند. آنها این کار را از طریق تگ های H و توضیحات متا انجام می‌دادند. امروزه دید مردم به سئو بسیار تغییر کرده است. تا جایی که می‌توانم بگویم سئو بیشتر یک عرصه‌ی فنی است تا راهی برای دریافت لینک. هرچند که لینک‌ها همچنان نقش مهمی را در سئو ایفا می‌کنند، اما خب همه تعاریف سئو محدود به لینک‌ها نمی شود. سئو یعنی به روز بودن و در جریان آخرین ترندهای تکنولوژی وب‌سایت‌ها قرار داشتن و همچنین به چالش کشیدن این صنعت به وسیله آزمودن موتورهای جستجو که چطور از عهده‌ی چارچوب‌های جاوا اسکریپت برمی‌آیند.

اما یک چیز درمورد سئو هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. سئو همیشه به معنای خلاقیت و پیدا کردن راه حل‌های جدید برای مسائل بوده و هست. همچنین منعطف و بهترین در هر زمینه‌ای بودن، تعاریفی هستند که هرگز از سئو جدا نمی‌شوند.

Bonnie Burns، استراتژیست سئو در bonnieburns-seo-strategist.com:

سئو چیست؟ فرایندی است که با انواع مختلفی از مولفه‌های بازاریابی دیجیتال سروکار دارد تا نتیجه نهایی، یعنی همان قرار گرفتن وب‌سایت شما جلو چشم کسانی که به دنبال آن هستند، میسر شود. مخلص کلام: سئو دیگر به دنبال رتبه‌بندی نمی‌باشد، بلکه هدف آن جستجوی پاسخ است.

Patrick Stox، سئو تکنیکال در patrickstox.com:

و در نهایت، سئو:

گوگل است!!

نتیجه گیری

با وجود تعاریف مختلفی که از سئو ارائه می‌شود، تمامی وب‌سایت‌ها تنها به یک دلیل از سئو بهره می‌برند و آن هم اهدافی است که سئو دنبال می‌کند. اگر شما صاحب یک بیزینس مانند یک فروشگاه آنلاین هستید، حتما دیده شدن وب‌سایت، فروش محصولات، معروف شدن برند و در نهایت موفق بود در بیزینس خود، جزء اولویت‌های شما هستند! پس سعی کنید محور سئو وب سایت تان را روی ارائه محتوایی کاربردی برای مخاطب هدف تان قرار دهید تا در نتایج گوگل به بهترین جایگاه برسید.

امیدواریم این مقاله به بسیاری از سؤالات شما درباره معنی و مفهوم سئو پاسخ داده و حتی شما را به فعالیت در این زمینه علاقمند کرده باشد.
شاید تعریفی هم شما از سئو داشته باشید که به ذهن هیچ کدام از این متخصصین خطور نکرده باشد! آن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *