راهنمای سئو به زبان ساده برای همه

مقالات این سری آموزشی
آموزش کامل سئو و راهنمای صفر تا صد اصولراهمای سئو به زبان ساده برای همه اصول سئو – مبانی سئو برای مبتدیان و دوستان تازه کارهمه چیز درباره موتورهای جستجوگوگل و موتورهای جستجو چگونه کار می کننداستراتژی سئو چیست و چگونه استراتژی صحیحی برای سئو سایت بسازیم؟تحقیق کلمه کلیدی در سئو و روش اصولی انجام آنچگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟ اصول و قوانین تحقیق کلمه کلیدینقش بازاریابی محتوا در سئو و افزایش رتبه سایتسئو درون برگه On-Page SEO و تمام چیزهایی که باید بدانیدلینک سازی چیست؟ توضیح کامل از لینک داخلی تا بک لینک سازی خارجیتاثیر تجربه کاربری در سئو و بهبود رتبه سایت
وقتی به دوستان و آشنایان درباره راه‌ اندازی وب سایت و یا کسب‌ و‌ کار آنلاین خود خبر می‌دهید، احتمالاً بعد از تعریف و تمجید و آرزوی موفقیت از شما می‌پرسند: برای سئو سایت چیکار می‌خوای بکنی؟ سئوکار خوب می‌شناسی؟ خودت بلدی؟ مهمه ها! و احتمالاً شما هم بعد از دادن این جواب که: بله، کاری نداره! سئوعه دیگه! به سرعت محل را ترک کرده، تلفن همراه خود را درآورده و درباره اینکه سئو چیه؟ از گوگل سؤال کردید و حالا اینجا هستید و این مقاله را می‌خوانید! قبل از هر چیز لازم است بدانید هیچ ایرادی ندارد که اطلاعاتتان از سئو محدود باشد. هیچ‌کس با دانش ذاتی درباره سئو به دنیا نیامده است! اتفاقاً جای درستی آمده‌اید.
بسیاری از کاربران ایرانی دسترسی کاملی به اطلاعات صحیح در مورد سئو ندارند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم از تغییر این مفهوم و آنچه که در جامعه آنلاین ایران جا افتاده است جلوگیری کنیم. کمکتان می‌کنیم تا به درستی مفهوم سئو را درک کنید و بتوانید با این حوزه در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. هدف تنها این است که اصول سئو را یاد بگیرید، با مفاهیم مربوط به آن آشنا شوید و حتی بتوانید وب سایتتان را خودتان بهینه سازی کنید.
خب شروع کنیم!
در این مقاله قرار است به:  آموزش بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و بررسی چگونگی عملکرد موتورهای جستجو استراتژی‌های اساسی در مورد چگونگی تبدیل یک وب سایت معمولی به یک وب سایت کاربر پسند  اینکه چطور خودتان بر روی سئو وب سایتتان کار کنید
بپردازیم. پس محکم کمربندهای خود را ببندید و برای روبرو شدن با حقایق جدید آماده شوید! ممکن است در این مسیر با حقایقی روبرو شوید که تابه‌‌حال سئوکارها در وب پارسی چیزی درمورد آن‌ نگفته اند! بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یعنی چه؟
سئو یا SEO که مخفف عبارت Search Engine Optimization است، یکی از مباحث مهم در  دنیای دیجیتال مارکتینگ است. هدف آن افزایش بازدید ارگانیک (یعنی بازدید های غیر پولی) وب سایت‌ها از طریق گرفتن رتبه در موتورهای جستجو است. بهینه‌ سازی وب سایت برای موتورهای جستجو جنبه‌های زیادی دارد!
از کلماتی که در نوشته‌ها استفاده می‌کنید گرفته تا وب سایت‌هایی که توسط لینک‌ها سر از وب سایت شما درمی‌آورند. بعضی‌اوقات سئو تنها راهی است که می توانید از طریق آن مطمئن شوید ساختار وب سایتتان به شکلی است که موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی آن را درک کنند و کاوش‌های لازم را انجام دهند.
اجازه بدهید منظورمان را جور دیگری بیان کنیم؛ وقتی کلمه‌ای را در گوگل سرچ می‌کنید، ربات‌های خزنده گوگل (یا اسپایدرها) در تمامی وب سایت‌ها به دنبال آن کلمه می‌گردند و بعد وب سایت‌های بررسی شده را فهرست کرده و به هر کدام رتبه می‌دهند تا بر اساس آن در صفحه نتایج نمایش داده شوند. حالا نقش سئو این وسط چیست؟؟ سئو راه قرار گرفتن وب سایت و اطلاعات درون آن به بالاترین رتبه در نتایج جستجوی SERP را بشما نشان می دهد.
البته کار سئو فقط به بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو خلاصه نمی شود بلکه کمک تان می کند سایت تان را برای کاربران نیز بهتر کنید. در واقع سئو کاری می‌کند تا هم موتورهای جستجو و هم کاربران از وب سایت شما راضی باشند. چرا باید به سئو سایت مان اهمیت بدهیم؟
با وجود توضیحاتی که دادیم باز این سؤال برای شما پیش‌آمده است؟ مشکلی نیست ???? بیایید ابتدا با مفهوم ترافیک سایت یا همان تعداد بازدید از وب سایت آشنا شویم. بخش عمده ای از ترافیک دنیای وب توسط موتورهای جستجوی اصلی هدایت می‌شود. اگرچه رسانه‌های اجتماعی و انواع دیگر ترافیک‌ها می‌توانند در افزایش بازدید از وب سایت شما مؤثر باشند، اما موتورهای جستجو اصلی‌ترین راه برای هدایت کاربران اینترنت به سمت وب سایت‌ها هستند.
فرقی هم نمی کند پایه و اساس وب سایت شما درباره چه چیزی باشد! تولید محتوا، خدمات، محصولات، اطلاعات و یا هر چیز دیگری که به آن می‌پردازید. در هر حال موتورهای جستجو مهم‌ترین نقش را در افزایش ترافیک سایت شما ایفا می‌کنند.
یکی از وظایف موتورهای جستجو کمک به افراد برای پیدا کردن آن چیزی که شما ارائه می‌دهید است.  اگر موتورهای جستجو وب سایت شما را پیدا نکنند و یا نتوانند آن را فهرست‌ بندی کنند، ترافیکی هم در کار نخواهد بود!
پس می توان نتیجه گرفت ترافیکی که موتورهای جستجو برای یک وب سایت فراهم می‌کنند آن‌قدر اهمیت دارد که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک سازمان شود. ترافیک هدفمند برای یک وب سایت باعث ایجاد تبلیغات، افزایش درآمد و قرار گرفتن وب سایت در معرض دید کاربران می‌شود. هیچ راه بازاریابی دیگری نمی‌تواند در درآمدزایی و کسب سود با این روش رقابت کند. سرمایه‌گذاری در سئو، در مقایسه با سایر روش های بازاریابی‌، نرخ بازگشت سرمایه یا ROI قابل‌توجهی دارد. پس در این بخش کاملا متوجه شدیم که چرا سئو برای شما مفید است اما آیا می دانید چرا موتورهای جستجو وب سایت هایی که به سئو اهمیت نمی دهند را نمی توانند حتی پیدا کنند؟! چرا موتورهای جستجو نمی‌توانند بدون سئو وب وب سایتی را پیدا کنند؟
هرچند که موتورهای جستجو هوشمند هستند اما بهتر است زیاد روی هوش آنها حساب نکنید! آنها همچنان به کمک شما نیاز دارند. موتورهای جستجوی اصلی (گوگل و  بینگ) همیشه به دنبال این هستند که تکنولوژی خود را بهبود ببخشند تا در اینترنت به‌صورت عمیق‌تری بخزند، جستجو کنند و نتایج بهتری به کاربران ارائه دهند. با این حال برای عملکرد موتورهای جستجو محدودیت‌هایی وجود دارد. در حالی‌ که درست بهینه‌ سازی کردن یعنی استفاده از ترفندهای سئو کلاه سفید می‌تواند هزاران بازدیدکننده را به وب سایت شما هدایت کند. (البته اشتباه انجام دادن آن باعث پنهان شدن و دفن وب سایت در نتایج جستجو می‌شود)
شاید تعجب کنید اما نقش محتوا در افزایش رتبه سایت هم آنچنان هم کمرنگ نیست! به عبارت دیگر می‌توان تنها از طریق محتوای درون وب سایت هم رنک بالایی از موتورهای جستجو کسب کرد چون در اینجا نیز سئو به کارتان می‌آید! به این شکل که، سئو به تقویت رتبه‌ بندی وب سایت و همین‌طور گرفتن رنک بهتر توسط خود محتوا کمک می‌کند. بنابراین، چون وب سایت در پوزیشن‌های بالا قرار می‌گیرد، خوانندگان به‌راحتی می‌توانند آن را پیدا کرده و مطالعه کنند. چطور یک وب سایت کاربرپسند داشته باشم؟
بیایید برای یک بار هم که شده وب سایتتان را از دید کاربران ببینید. خودتان را بگذارید جای آنها! وقتی وارد وب سایت می‌شوید، به چه مواردی دقت می‌کنید؟ چه عواملی وجود دارند که باعث می‌شوند شما صفحه را به پایین بکشید و یا از صفحات دیگر سایت بازدید کنید؟ اگر قصد خرید محصول و یا استفاده از خدمات خاصی را داشته باشید، چه عواملی باعث ایجاد احساس اطمینان و امنیت شما می‌شوند؟ وقتی وب‎سایت را ترک می‌کنید، چه چیز از آن در ذهن شما باقی می‌ماند و بازگشت شما و استفاده مجدد از وب سایت را تضمین می‌کند؟
در ادامه به بررسی 7 نکته می‌پردازیم که می‌تواند در جلب رضایت بازدیدکنندگان مؤثر باشد. 1. ساختاری ساده‌ برای صفحه اصلی سایت داشته باشید
داشتن یک صفحه با ساختار پیچیده و گیج‌کننده، کاربر را از ادامه جستجو و کاوش در وب سایت بازمی‌دارد. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا، که محبوب‌ترین آن‌ها وردپرس می‌باشد، استفاده می‌کنید، می‌توانید برای شروع کار از قالب‌های آماده آن که براحتی قابل دانلود هستند استفاده کنید. البته حواستان باشد قالبی را انتخاب کنید که ساختار ساده‌ای دارد! 2. از اینکه وب سایتتان فضای خالی داشته باشد نترسید!
برخی فکر می‌کنند وجود فضای خالی در وب سایتشان جلوه‌ی خوبی ندارد؛ بنابراین هر نقطه از صفحه را با مطلب جدیدی پر می‌کنند. اگر شما نیز جزء این دسته هستید، توصیه می‌کنیم خودتان را وسط یک اتاق بزرگ و پر از وسایل درهم ریخته تصور کنید! قطعاً نمی‌دانید برای تمیز کردن آن از کدام قسمت شروع کنید. این دقیقاً همان حسی است که کاربران وقتی با حجم زیادی از مطالب در صفحه روبرو می‌شوند و نمی‌دانند بازدید را از کدام قسمت شروع کنند، تجربه می‌کنند. 3. از فونت مناسب و خوانا برای متون سایت استفاده کنید
فونتی که برای متن محتوای وب سایت استفاده می‌کنید، یکی از عواملی است که باعث می‌شود کاربر به خواندن ادامه دهد و یا دست از آن بکشد. به‌طورکلی فونت‌های سن سریف که فاقد سریف هستند، در صفحه مانیتور و موبایل ظاهر منظم و خوانایی دارند. بنابراین به‌عنوان فونت استاندارد در دنیای دیجیتال بکار می‌رود. در مقابل، فونت‌هایی که دارای سریف می‌باشند برای صفحات پرینت، کتاب و روزنامه‌ها کاربرد بیشتری دارند. فونتی که از آن معمولاً در وب سایت‌های ایرانی استفاده می‌شود، فونت ایران سنس (به انگلیسی:IRAN Sans) می‌باشد. در تصویر پایین تفاوت فونت سریف و سن سریف را می‌توانید به خوبی مشاهده کنید.
4. از رنگ‌ها ماهرانه استفاده کنید.
یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده رنگ‌ها این است که می‌توانند احساسات مختلف مانند خشم، ترس، امنیت، آرامش و حتی گرسنگی را در افراد ایجاد کنند. بنابراین در استفاده از رنگ‌ها در صفحات و لوگوی وب سایتتان باید دقت زیادی به خرج دهید. به‌عنوان مثال، لوگوی وب سایت شیپور به رنگ آبی است که حس آرامش خاطر و امنیت را در افراد ایجاد می‌کند. شاید ندانید چه رنگی برای ساختار وب سایتتان مناسب‌تر است. توصیه می‌کنیم ابتدا لوگوی وب سایت را، با توجه به هدف و مخاطبان بیزینس و با بهره‌گیری ماهرانه از رنگ‌ها، طراحی کنید و سپس از همان رنگ‌ها برای ساختار کلی وب سایت نیز بهره بگیرید. 5. اطلاعات تماس را جلوی چشم کاربران قرار دهید!
چه در بالای صفحه و چه در پایین، هرکجا که اطلاعات تماس را قرار می‌دهید، مطمئن شوید که کاربران می‌توانند هر موقع که به آن نیاز دارند پیدایش کنند. داشتن اطلاعات تماس درست و در دسترس، علاوه بر ایجاد حس امنیت و اطمینان برای کاربر، در افزایش اعتبار سایت نیز مؤثر است. 6. وب سایتتان را با تلفن‌های همراه آشتی دهید!
حدس می‌زنیم که الان با موبایلتان در حال خواندن این مقاله هستید. اگر چنین نیست، یک نگاه به شخص بغل‌دستتان بیاندازید . او بی‌شک موبایل در دست دارد و در حال گشت و گذار در اینترنت می‌باشد! این روزها آمار بالای استفاده از اینترنت در تلفن‌های همراه بر کسی پوشیده نیست. پس متناسب بودن ساختار وب سایت با تلفن‌های همراه و یا به عبارتی موبایل فرندلی بودن، روزانه صدها ترافیک را تقدیم وب سایت‌ها می‌کند!
بنابراین هماهنگ شدن با الگوریتم‌های موبایل فرندلی گوگل یکی از آن کارهایی است که باید در لیست اولویت‌های خود قرار دهید. پیشنهاد می کنیم برای ایجاد بهترین نسخه موبایل از سایت تان نگاهی به کامل ترین چک لیست سئو موبایل ما بیندازید. 7. از افزونه‌ شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید
با استفاده از این افزونه‌، کاربران می‌توانند محتوای وب سایت شما را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اما تنها این نیست، شما با یک تیر چند نشان می‌زنید: برندتان را معروف می‌کنید سیلی از ترافیک را روانه وب سایت تان می‌کنید بک لینک‌های طبیعی (غیر پولی) می‌گیرید تجربه کاربری سایت تان را بهتر می کنید
آیا می توانیم خودمان سایت مان را سئو کنیم؟
سئو دنیای پیچیده‌ای دارد، اما یادگیری اصول اولیه آن بسیار راحت است. حتی با داشتن دانش محدودی از این اصول نیز می‌توانید تفاوت بزرگی ایجاد کنید. آموزش‌های رایگان سئو مانند این مقاله در وب به‌صورت گسترده در دسترس می‌باشند که با بهره‌ بردن از این امکانات بعلاوه کمی تمرین، می‌توانید در کار خود ماهر شوید. شما می توانید از پلتفرم جدیدی که در این زمینه طراحی شده و اتفاقا با استقبال بی نظیری بین سئوکارها همراه بوده نیز استفاده کنید. این پلتفرم کمک تان می کند سئو را از پایه با جدید ترین متدهای روز دنیا یاد بگیرید و در یک فضای مشابه به شبکه های اجتماعی با دیگر سئو کارها تبادل اطلاعات کنید هم چنین از یک منتور که تا پایان دوره شما همراه تان هست نیز به صورت رایگان استفاده کنید! برای مشاهده پلتفرم اینجا کلیک کنید.
اما خب، شاید شما حتی وقت سر خاراندن و یا اصلاً علاقه‌ای به یادگیری در این زمینه نداشته باشید. پس طبیعی است که برای انجام دادن همه این کارها به شخص دیگری روی آورید. تعداد شرکت‌هایی که کار سئو انجام می‌دهند کم نیستند. بعضی از آن‌ها صرفاً فقط بر روی سئوی سایت تمرکز دارند، درحالی‌‌که برخی در کنار سئو به موارد دیگر نیز می‌پردازند. اما در کل
در هر صورت خوب است که درکی از مفاهیم اصلی سئو داشته باشید. نتیجه‌گیری:
اگر عزمتان را جزم کرده‌اید تا ترافیک جستجوی سایت خود را بهبود ببخشید اما با مفاهیم بهینه‌ سازی وب سایت ناآشنایید، توصیه می‌کنیم از اول تا آخر راهنمای آموزشی ما را که در چند فصل تهیه شده است بخوانید. ما سعی کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد همه مفاهیم را مختصر و قابل‌فهم توضیح دهیم. همچنین در پلتفرم مانگو، کاربرانی که می‌خواهند سئو را پیشرفته‌تر از همیشه یاد بگیرند تا بتوانند روی وب سایت خود یک فرآیند بهینه‌ سازی کامل انجام دهند، می‌توانند در مانگو ثبت‌نام کنند. بعلاوه از یک نقشه راه کامل برای تکامل سئوی وب سایت خود نیز بهرمند می‌شوند. این‌گونه می‌توانند به آموزش‌های حرفه‌ای دسترسی داشته باشند و همانطور که گفتیم از تخصص‌های دیگر سئو کارهای حرفه‌ای ایرانی برخوردار شوند. پس دست به کار شوید و همین حالا یک قدم برای ایجاد تحولی عظیم در جایگاه سایت تان در نتایج گوگل بردارید.
جامعترین دوره سئو ایران کاملترین دوره رایگان سئو تولید محتوا برای سئو
این مقاله رو از دست ندید :   ویدیو + آموزش اصول بروزرسانی محتوا و همراهی با الگوریتم گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *